Zaterdag 20 mei: actie tegen mega geitenstal

Op donderdag 30 maart 2017 stond het onderwerp “Ontwerpverklaring van geen bedenkingen voor het uitbreiden van een agrarisch bedrijf aan de Bloemenkamp 5” op de politieke agenda. Een meerderheid van de gemeenteraad van Apeldoorn wil nu via een verkorte procedure de komst van een mega geitenstal met ruim 4000 geiten mogelijk maken. Dit zou betekenen dat één van de grootste geitenstallen van Nederland in de directe omgeving van Apeldoorn komt te staan.

Afbeelding; facebook PvdD Apeldoorn

Een verhoogde uitstoot van ammoniak, stikstof en fijnstof zal de lucht in de directe omgeving van de stal vervuilen. Wanneer echter de Q-koorts uitbreekt zal een gebied van 5 km rondom de stal besmet raken en daarmee 10 basisscholen, campings en recreatiegebieden, maar ook bewoners van Beemte Broekland, Teuge, de Vecht, Nijbroek, Vaassen en Apeldoorn Noord in direct contact komen met het virus.
Het is dan ook ongelooflijk dat de gemeente economische belangen boven de gezondheid van burgers, dieren en onze natuur stelt.

Vind je dat ook? Kom dan in actie en maak bezwaar tegen de komst van deze stal!

Op zaterdag 20 mei staan we samen met onder andere Partij voor de Dieren, SP en de SWMA op het Raadhuisplein in Apeldoorn en kun je bezwaar maken tegen de komst van deze mega geitenstal door het ondertekenen van een zienswijze. Dit kan tussen 11.00 en 17.00 uur.

Als je een uurtje (of langer) mee zou willen helpen handtekeningen te verzamelen: graag! Meld je aan bij gonul@groenlinksapeldoorn.nl

Het verslag van de bespreking van 30 maart vind je hier.