Cursus politiek actief

De gemeente Apeldoorn organiseert weer een cursus Politiek Actief. De eerste reeks start op woensdag 31 mei. Een leuk initiatief én de uitgelezen kans om te ervaren hoe het bijvoorbeeld is om politiek actief te zijn. Misschien is de cursus wat voor jou?

Voor wie is de cursus bedoeld?
Op 5 avonden organiseert de gemeente Apeldoorn met andere gemeenten een cursus Politiek Actief. Hiermee willen de gemeenten inwoners enthousiast maken om politiek actief te worden, bijvoorbeeld als lid van een politieke partij, in een adviesraad of als raadslid. De cursus Politiek Actief is bedoeld voor iedereen die erover nadenkt politiek actief te worden, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn. Er zijn ook veel inwoners die willen weten hoe zij meer invloed kunnen uitoefenen op de lokale besluitvorming. Ook daarvoor is de cursus zeer geschikt.

Hoe werkt de politiek?
Welke actieve rol kun je als inwoner spelen? Wat is aan de Rijksoverheid, wat aan de gemeente? Wanneer is het College aan zet en wat zijn de bevoegdheden van de gemeenteraad? Tijdens de cursus Politiek Actief komen dit soort vragen aan bod.

Programma
De cursus bestaat uit vijf bijeenkomsten. Naast theoretische kennis, verbeteren de deelnemers ook hun vaardigheden, zoals debatteren, en krijgen ze een training over lobbyen bij een gemeente. Theorie wordt afgewisseld met praktische opdrachten. Gastdocenten geven presentaties en uiteraard ontmoeten de deelnemers ook lokale politici en bestuurders om ervaringen uit de praktijk te horen.

Het programma ziet er als volgt uit:

Banner-Politiek-Actief_large

De cursusdagen zijn verspreid over de 4 gemeenten. Het bijwonen van de raadsvergadering gebeurt voor alle deelnemers in hun eigen gemeente. Je kunt kosteloos aan de cursus deelnemen. Wanneer een bijeenkomst in een andere gemeente wordt gehouden, bestaat de mogelijkheid om uw reiskosten te declareren.

Meer informatie
De cursus wordt verzorgd door bovenstaande gemeenten in samenwerking met ProDemos.
Voor meer informatie en aanmelden kunnen de inwoners uit Apeldoorn contact opnemen met Corinne Swart, communicatie adviseur griffie gemeente Apeldoorn 055-5805275, e-mail c.swart1@apeldoorn.nl. Maar je mag ook ons mailen: groenlinks@apeldoorn.nl

Bron tekst cursus: site gemeente Apeldoorn

Foto: site Prodemos