Uitreiking groene lintjes 2017

Op vrijdag 2 juni 2017 vond de dertiende uitreiking van de groene lintjes plaats, dit keer in het Huisje/tuin in Havenpark Centrum. Het is de onderscheiding voor mensen uit onze gemeente die zich op positieve wijze inzetten voor duurzaamheid en milieu: mensen die hun nek uitsteken voor het doel dat ze nastreven. De huldiging is gekoppeld aan Wereldmilieudag: 5 juni. Na afloop vond er een borrel plaats bij Heerlijk Lokaal.

De lintjes werden dit jaar uitgereikt door Bas Koers en Marcel van der Maal, raadsleden van GroenLinks Apeldoorn. De lintjes zijn in 2017 gegaan naar:

• Dick Verboom

Dick Verboom is een inwoner van Orden die, samen met een groep vrijwilligers, om de andere week vanuit het +Punt Orden gewapend met prikkers en vuilniszakken de omgeving ontdoet van allerlei zwerfzuil: Schoon Orden. Zij verzamelen om de week op woensdag om 10 uur in het +Punt en na afloop van de ronde drinken ze daar samen ook een kopje koffie. Gemeente zorgt voor de prikkers en vuilniszakken en haalt de volle zakken na afloop daar ook op. Dick is er een aantal jaren geleden mee begonnen en heeft inmiddels een grotendeels vaste groep van ongeveer 8 á 10 mensen die hem helpen. Dick is de initiatiefnemer, coördineert een en ander en is ook de schakel naar de mensen van beheer en onderhoud van de gemeente.

• Jan Bulthuis

Jan Bulthuis is een bewoner van de wijk Zuidbroek die zich vanaf het begin heeft ingezet voor het park. Dat startte met de deelname aan de klankbordgroep die samen met de ontwerper werkte aan de inrichting van het park Zuidbroek. Daarbij gingen de ambities van Jan op het gebied van natuurontwikkeling veel verder dan die van de gemeente. Maar daarvoor was en is hij ook bereid om zelf de handen uit de mouwen te steken. Hij is al meer dan 5 jaar een warme pleiter voor de natuurwaarden in het park dat hij soms als het ware als zijn eigendom beschouwt. Hij weet een grote groep vrijwilligers op de been te krijgen die in het park elke twee weken het zwerfvuil opruimt. Daarnaast neemt de vrijwilligersgroep onder leiding van Jan alle extra werkzaamheden bovenop de het gemeentelijke onderhoud op zich, die nodig zijn voor de natuurontwikkeling. Dit heeft al geresulteerd in bijzondere vegetatie met zeldzame soorten en vooral een bonte verzameling vogels in het park zoals de ijsvogel. Veel bewoners waarderen de natuur in het park en genieten ervan. Daarnaast biedt Jan samen met IVN veldkennis aan kinderen van de basisschool.

• Andre Zeijseink

André Zeisink van Loenen Energie Neutraal (LEN) is de voorvechter van duurzaamheid in het dorp Loenen. Hij zet gemeente, provincie en zelfs Europa op het spoor om duurzaamheid in zijn algemeenheid te bevorderen. Daarnaar is hij de oprichter van het revolving fund in Loenen, waardoor steeds meer Loenenaren meedoen en hun huis duurzaam inrichten.

• Richard Gabriël

Richard is een hele enthousiaste ondernemer die met zijn bedrijf Tulper mensen minder plastic wil laten gebruiken en weggooien. Daarbij wil hij met het plastic dat weggegooid is en onder andere in de oceaan drijft nieuwe plastic flessen maken. Tulper is -zoals we lezen op de site- een nieuw Nederlands merk met hippe handige herbruikbare producten om plastic afval te voorkomen. Ons logo bestaat uit 2 waterdruppels in de vorm van een Hollandse tulp. Nederlanders zijn verbonden met water en zullen ook een voorbeeld zijn in het plastic vrij maken van de zee. We gebruiken duurzame en biobased materialen en gaan nog meer goede grondstoffen gebruiken. Daarom investeren we de opbrengst in verdere verduurzaming van onze producten. Stap voor stap maken we onze producten beter en druppel voor druppel maken we de oceaan schoner. Als souvenirgroothandel en eco-groothandel willen wij het goede voorbeeld geven door mooie greengifts op de markt te brengen.

Impressie van de middag: