Op stap met outreachend werker Marco: deel 2

In oktober 2015 was Margien de Vries een paar uur op stap met Marco Betman. Ze spraken toen af dat dit een keer in de avonduren herhaald zou worden. Vandaag, woensdag 23 december was het zover. Om 19.00 uur vertrokken Marco en Margien vanuit het JIP pand aan de Asselsestraat, dit keer om de laatste kerstpakketten rond te gaan brengen aan jongeren. De goedgevulde kersttassen waren op 12 december op de Eglantier bij een winkelactie ingezameld.

Op het eerste adres in Orden was de jongere niet thuis, zijn moeder gelukkig wel. De tas werd dankbaar aanvaard. Op het volgende adres in Beekbergen brandde overal licht, de kat liet zich achter de voordeur zien, de TV stond aan, maar de deur werd niet geopend bij de jongere die daar -onder begeleiding- woont.

Daarna zijn we naar TOJ gegaan: de Tijdelijk Opvang Jongeren in Beekbergen. TOJ valt onder IrisZorg en biedt plaats aan maximaal 8 jongeren die tijdelijk (een aantal weken) een bed nodig hebben. Toen we aan kwamen daar was er niemand aanwezig. Het is ook de bedoeling dat ze er zo min mogelijk zijn: er is een slaapplek en na het ontbijt moet iedereen de deur uit tot tegen de avond.

Na een rondleiding en een praatje met het aanwezige personeelslid wilden we net weggaan toen een viertal jongeren terugkwam. Eentje had blij nieuws: hij had een kamer gevonden dus kon binnenkort op zichzelf gaan wonen. Het kon hem niet snel genoeg gaan. Een andere jongere had alleen maar trieste verhalen…. Meerdere jongeren die daar verblijven zijn via het JIP/Outreachend daar terecht gekomen, zodat ze in ieder geval niet op straat hoeven te slapen.

Daarna hebben we nog wat adressen in Apeldoorn bezocht en troffen we in de Paslaan nog een oude bekende aan van Marco: een jongen die eerder via het JIP is binnengekomen. Het laatste kerstpakket ging naar hem: daar was hij blij mee.

Het was weer geweldig om met Marco op stap te zijn. Prachtig om te zien hoe de jongeren op hem reageren, en hij op de jongeren! Wat mooi om dit werk te kunnen doen en vooral ook: hoe nodig! Met weer genoeg verhalen in mijn hoofd fietste ik weer terug naar huis: elke zwerfjongere heeft een eigen verhaal…

Schermafbeelding 2015-12-23 om 23.43.20IMG_2811 IMG_2812IMG_2816IMG_2815IMG_2814 IMG_2817FullSizeRenderIMG_2821
zwerfjongeren