De groene helden van 2016!

Voor de twaalfde maal werd vandaag, in het kader van wereldmilieudag, door de fractie van GroenLinks weer een aantal Apeldoornse groene helden onderscheiden voor hun inzet op gebied van natuur en milieu. Dit keer vond de uitreiking plaats op het terras van Heerlijk Lokaal in Tot 2021: het Havenpark.
Fractievoorzitter Ariane van Burg hield een korte toespraak en speldde de lintjes op bij:

FullSizeRender

Jeroen Janssens. Jeroen heeft het bedrijf Bast-bbq.nl.  BAST bbq-kokoskool is gemaakt van kokosnootbasten, een afvalproduct vanuit de kokosindustrie. Voor deze barbecuekool hoeft dus geen enkele boom gekapt te worden! Het gehele product wordt in Indonesië gemaakt en verpakt tegen een faire prijs. Dit komt ten goede aan de lokale boeren en bedrijfjes.

FullSizeRender-10

Helicon Apeldoorn. Bas en Iris, docenten van Helicon hebben het initiatief genomen om de groene giro te organiseren, zorgden voor de realisatie van een laadpaal voor e-bikes en een waterpunt voor fietsers en wandelaars. Verder is Helicon één van de stuwende krachten van Natuurlijk Apeldoorn als portaal van/naar alle natuurorganisaties in Apeldoorn.

FullSizeRender-19

De vier initiatiefnemers van VegaVrijdag Apeldoorn.  Steeds meer mensen eten af en toe vegetarisch (of veganistisch zonder zuivel). Met behulp van de PR-campagne VegaVrijdag worden restaurants extra aangemoedigd om op vrijdag vegetarische eters in het zonnetje te zetten met bijzondere gerechten, zachte prijzen of een gratis drankje.
FullSizeRender-17

Roel van Swam. Roel is ons collega raadslid van de VVD en hij zet zich enorm in op het gebied van duurzaamheid. Niet alleen in de raad -de motie “groene euro’s’ is van zijn hand- maar ook thuis: zijn eigen huis heeft hij compleet verduurzaamd.
Na afloop van de huldiging werd er onder het genot van een hapje en drankje nog gezellig nagepraat door de aanwezigen. Meer foto’s volgen in de loop van de week op deze site.

panorama