Politieke markt

Uitleg politieke markt

De gemeenteraad in Apeldoorn vergadert op een bijzondere wijze. De raad houdt namelijk elke donderdagavond een politieke markt. Op die avond zijn er telkens korte discussies in verschillende zalen tegelijk. Er is een markt in de wandelgangen en aan het eind van de avond veelal een kort raadsdebat, met om de week stemmingen.

De politieke markt maakt de politiek levendiger. De debatten zijn kort en op vaste tijden. Er wordt alleen gepraat over onderwerpen die leven in de raad of in de stad.

Aan het begin van de avond zijn er verschillende korte bijeenkomsten tegelijk (als een soort carrousel). Raadsleden en wethouders zitten daardoor minder lang in de vergaderzaal. Ze lopen vaker in de wandelgangen rond. En daar zijn ze gemakkelijk aan te schieten als je als inwoner een vraag hebt of een probleem wilt bespreken.

Een debat bijwonen betekent niet langer eindeloos wachten tot dat ene interessante agendapunt aan de orde komt. De aanvangstijden van besprekingen staan per onderwerp vast. Inwoners kunnen het raadspresidium ook vragen een onderwerp in te plannen voor discussie. Bijvoorbeeld omdat u het de hoogste tijd vindt dat de raad hier eens over praat. Daarnaast kunnen inwoners een tentoonstelling inrichten of een presentatie geven op de politieke markt en zo een kwestie onder de aandacht brengen van de raad. Meespreken aan het begin van een debat is vrijwel altijd mogelijk.

De politieke markt maakt het ook mogelijk snel knopen door te hakken. De gemeenteraad kan als het echt nodig is nu binnen twee weken over iets beslissen. Vroeger kostte besluitvorming vaak wel vijf tot zes weken de tijd.

De politieke markt vindt iedere donderdagavond plaats in het Stadhuis, met uitzondering van de schoolvakanties. De vergaderdata, de agenda en de achterliggende stukken van de vergadering zijn te vinden op www.apeldoorn.nl/gemeenteraad