Werkbezoek fractie aan Hospice

Als fractie ontvangen we veel jaarverslagen en nieuwsbrieven van organisaties en instellingen in Apeldoorn. Die lezen we met belangstelling en beantwoorden we graag. Maar al die post brengt ons ook op ideeën: om ergens een werkbezoek te gaan afleggen als fractie. Dit werkbezoek aan het Hospice stond al even in de planning, want we hebben gewacht tot de verbouwing klaar was. Vandaag, donderdag 22 juni was het dan zover. Ariane van Burg, Bas Koers, Danny Huizer (steunfractielid) en Margien de Vries belden om 10.30 uur vol verwachting aan bij Polkastraat 5. (rand Zevenhuizen-Zuidbroek)

We werden hartelijk welkom geheten door een gastvrouw en werden naar de vergaderkamer gebracht waar we Frank Vermeulen (voorzitter Bestuur) en Sarah van Benthem (PR bestuur) hebben ontmoet. Er volgde een prettig gesprek over het Hospice.

In het kort: in het Hospice, een bijna-thuis-huis,  kunnen maximaal 5 gasten verblijven die in de laatste levensfase van hun leven verkeren. Verpleegkundigen nemen samen met een coördinator en een zeventigtal (!) vrijwilligers de zorg op zich om de gasten zo goed mogelijk te begeleiden in de laatste levensfase. En wat mooi is: iemand kan zijn/haar eigen huisarts blijven houden. Onlangs is het pand grondig verbouwd en WOW, het resultaat mag er zijn. Een prettig, licht gebouw met mooie lichtinvallen, warme aankleding, prachtige kunst, planten, verse bloemen en een serene uitstraling. Gelegen op een prachtige plek midden in een heemtuin.

Na het gesprek zijn we rondgeleid door het prachtige gebouw en hebben we wat medewerkers mogen ontmoeten. In het gesprek kwam nog naar voren dat ze best nog een aantal vrijwilligers kunnen gebruiken. Dat zijn niet alleen zorgvrijwilligers maar ook gastvrouwen (en mannen?). De tijdsbelasting is twee keer 4 uur per week en op de mooie nieuwe website is alle informatie te vinden onder het kopje vrijwilligers. Neem een kijkje op hun site of nog mooier: meld je aan als vrijwilliger.

We zijn zeer onder de indruk van de wijze waarop de begeleiding plaatsvindt, maar ook de sfeer en de warmte! Dank voor het prettige werkbezoek! En oja…….lieve Paul Blokhuis, als je in 2018 de Apeldoornse politiek gaat verlaten, wil je dan wel lid blijven van het comité van aanbeveling? Dat willen ze graag!