Geen waterstofbus tussen Arnhem en Apeldoorn. Wat nu?

Dit jaar zouden er vier waterstofbussen gaan rijden tussen Arnhem en Apeldoorn. Na enkele proefprojecten met waterstofbussen in Gelderland stelde het ministerie geld beschikbaar voor een proef.  Inmiddels is er een waterstof tankstation in de buurt (Arnhem) en ook busbedrijf Syntus is er klaar voor, maar de proef tussen Arnhem en Apeldoorn gaat toch niet door. De Provincie Gelderland heeft de subsidieaanvraag geweigerd, omdat de aanvraag op een aantal punten niet helemaal sluitend is.

Hoe staat GroenLinks in deze beslissing en welke afwegingen zijn er gemaakt?

Ons GroenLinks Statenlid Wouter Witteveen legt de overwegingen uit. Het grootste probleem is dat er wordt gevraagd om een garantie dat het waterstoftankstation voor 12 jaar wordt gebruikt. Dat betekent dat de proef met vier bussen nog twaalf jaar gaat duren. Dit is een opmaat naar al het vervoer op waterstof vanaf 2020. Dat lijkt een aantrekkelijk scenario, maar het is ook vrij duur. Over een periode van 10 jaar gaat de provincie dat ongeveer 8 miljoen extra per jaar kosten. Deze extra kosten leiden naar alle waarschijnlijkheid tot inkrimping van de dienstregeling. We hebben dan wel schone bussen, maar ook minder bussen. GroenLinks wil inkrimping van de dienstregeling in ieder geval voorkomen. Emissieloos vervoer kan bovendien ook gerealiseerd worden door batterijbussen in te zetten.
De Statencommissie heeft Gedeputeerde Staten nu op pad gestuurd om een voorstel voor een innovatiefonds van 10 miljoen uit te werken en voor het nemen van de regie op laadinfrastructuur, zodat deze ook voor andere vormen van vervoer behalve openbaar vervoer kunnen worden gebruikt.

Witteveen geeft aan dat de afwegingen lastig zijn. Gezien het moment van start van de volgende concessieperiode in 2020, zou een verlening van de huidige proef of een kortere proef met meer waterstofbussen handiger zijn geweest. Hoewel kostenefficiency van batterijbussen ook nog niet gegarandeerd is, is je nu voor 12 jaar vastleggen aan een techniek (waterstof) die misschien niet de standaard gaat worden echter ook risicovol. Er is ook goed nieuws: emissieloos vervoer komt er in ieder geval. In 2025 geldt dit voor nieuwe bussen, in 2030 voor alle bussen.

GroenLinks is benieuwd naar het voorstel voor een innovatiefonds dat uitgewerkt gaat worden. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons via Facebook of Twitter.

Reageren? groenlinks@apeldoorn.nl

Artikel in de Stentor over waterstofbus

Author: Margien de Vries

Share This Post On