De week van de circulaire economie

Deze week (15 – 19 januari 2018) is het de week van de circulaire economie. Een begrip dat we de laatste tijd steeds vaker voorbij zien komen, maar wat is het nu eigenlijk?

Wat is circulaire economie nu eigenlijk?
Wikipedia omschrijft het zo: “Onder het begrip kringloopeconomie (recentelijk circulaire economie genoemd) wordt een economisch en industrieel systeem verstaan waarin geen eindige grondstofvoorraden worden uitgeput en waarin reststoffen volledig opnieuw worden ingezet in het systeem. De energie voor een zuivere kringloopeconomie dient afkomstig te zijn van hernieuwbare bronnen, met name zon en wind. Dit in navolging van het natuurlijke systeem. Het tegenovergestelde van de kringloopeconomie is de lineaire economie, waarbij eindige grondstofvoorraden worden uitgeput en, na gebruik, als onbruikbaar afval in het milieu terechtkomen.”

Wegwerpeconomie
In een circulaire economie worden, in tegenstelling tot de huidige wegwerpeconomie, producten en grondstoffen hergebruikt. Hiermee wordt de vernietiging van producten geminimaliseerd. Hoe minder er (nieuw) geproduceerd wordt, hoe minder vervuilend.
Ons huidige model (de wergwerpeconomie) is onhoudbaar. Grondstoffen worden schaarser en we vervuilen de aarde. Om te zorgen dat we de aarde beschermen en de generaties na ons ook kunnen genieten van deze prachtige aardbol, is het van belang dat we overstappen naar een circulaire economie. Alleen aanpassingen maken in ons energieverbruik en –opwekking, zoals door middel van zonnepanelen, windmolens, et cetera, is niet voldoende. Aandacht voor alle aspecten van de circulaire economie is van belang. Wij willen kijken naar alle aspecten van een circulaire economie.
Groenlinks Apeldoorn wil ook naar een circulaire economie toe. Wij vinden het belangrijk om te kijken naar de gehele keten van productie naar gebruik en hergebruik. Bovendien willen we dat dit aspect meegenomen wordt in het inkoopbeleid van de gemeente.

Wat kan jij doen?
Een belangrijk onderdeel van het nut, maar vooral van de noodzaak, van de circulaire economie begint bij bewustwording. Wat kan jij doen? Je afval scheiden is al een heel goed begin. Maar let ook eens op de producten die je aanschaft: zijn ze gemaakt van hergebruikte grondstoffen? Hiermee kan iedereen al ogenschijnlijk kleine stappen zetten, die uiteindelijk een groot resultaat hebben.

Juist om voor die bewustwording zijn we blij met zo’n speciale week om hier aandacht voor te vragen. Heb je vragen of wil je ideeën hierover delen, mail ons gerust! groenlinks@apeldoorn.nl
Hier vind je een leuk filmpje ter inspiratie.