The Corner: het bolwerk van jongerenwerker Wilco

Vandaag – donderdag 15 maart 2018- waren Ariane van Burg, Danny Huizer en Margien de Vries te gast bij Wilco Boers. Wilco is jongerenwerker bij Stimenz en we spraken af in The Corner, de jongerenruimte in het Bolwerk aan de Ravelijn. Tijdens het jongerendebat in Don Bosco (vorige maand) nodigde Wilco ons uit om weer eens langs te komen. Goed plan, want dat was alweer veel te lang geleden….

Wilco is al een jaar of vijftien actief als jongerenwerker en praat vol passie en bevlogenheid over zijn werk. Prachtig! Hij is op dinsdagmiddag, donderdagmiddag en vrijdagavond te vinden in The Corner. Hét ontmoetingspunt in de wijk waar ook een aantal activiteiten wordt gehouden. Overigens krijgt Wilco ondersteuning van een heel aantal trouwe vrijwilligers. Daarnaast is Wilco een deel “op straat’ te vinden in het kader van vindplaatsgericht jongerenwerk én heeft hij veel contact met andere disciplines zoals politie, wijkraad, BOA’s, stadsdeelmanagers, collega’s van Stimenz. Hij werkt 34 uur per week, maar al pratend kwamen we er al gauw achter dat alles wat hij doet, écht niet binnen die 34 uur past……..

En daar worden we dus geconfronteerd met een enorm knelpunt. Het werk dat Wilco en andere jongerenwerkers doen is van onschatbare waarde. Jongerenwerk is preventie! Jongerenwerkers zijn de ogen en oren van een wijk. Ze zijn de coach van zoveel jongeren. Tegelijkertijd is er de afgelopen jaren flink bezuinigd…met als gevolg dat Wilco altijd alleen draait. Wilco kent heel veel jongeren en gezinnen in de wijk (en zelfs daarbuiten), weet als geen ander wat er speelt, houdt de jongeren van straat, kan ze helpen met woonruimte/school, lost problemen op die jongeren onderling hebben of binnen hun gezin. Daarmee wordt vaak erger voorkomen. Daarnaast telt Osseveld/Woudhuis het meeste aantal inwoners per M2, zijn er vier basisscholen en neemt het aantal jongeren daardoor alleen maar toe. Het wordt tijd dat er een structurele oplossing komt in de vorm van extra uren.

We hebben Wilco geadviseerd om hier voor de zomer nog aandacht voor te vragen in politiek Apeldoorn door middel van “In gesprek met de raad”. GroenLinks wil gaan bekijken en bespreken hoe we uitbreiding kunnen gaan bewerkstelligen. En we gaan zeker in op zijn uitnodiging om een keer mee te lopen. Wordt vervolgd!

We danken Wilco voor zijn gloedvolle betoog en zijn (kostbare) tijd.