Dieuwke blogt! Expeditie Apeldoorn 2030

……………2030?! Dat duurt nog zo lang! En toch is dat niet zo, we moeten daar nu ook al over gaan nadenken. Hoe ziet onze toekomst eruit? Hoe willen we dat onze omgeving er straks uit ziet? Zelf denk ik er vaak over na, of vraag het aan mijn kinderen. Zij willen een toekomst zonder afval, meer technologie, alleen maar elektrische auto´s, een app voor minder afval, mensen die hard werken krijgen meer geld, niemand wordt gepest. Maar tegelijkertijd vragen ze zich af hoe het moet met veel beroepen als de wereld perfect is. “Wat als er geen boeven zijn, wat moet de politie dan doen?” Ik vind dit leuke gesprekken, waar ik veel van leer. En hopelijk zij ook van mij 😊.
Vanuit het gemeentehuis kan je natuurlijk heel veel beleid bepalen en een route of visie vaststellen, maar dit keer gaat het (deels) anders. De gemeente gaat met op expeditie, we gaan op reis! En iedereen is welkom! Zeg je “anders doen” en “met elkaar op reis”? Count me in!

Op reis
Dus woensdagavond 9 mei 2018 was het mijn beurt. Ik ontmoet er allemaal leuke (voor mij) onbekenden en bekenden, allemaal met de drive om mee te reizen en samen naar de toekomst te kijken. We maken even kort kennis en stappen in die mooie (helaas geen groene elektrische, maar wel nostalgische) bus. Mooie symboliek vanuit het verleden, door het heden, richting de toekomst rijden. Onze reis gaat vanaf het Zwitsalterrein, naar Uddel. Vanuit Uddel naar Rabbit Hill en via de kroondomeinen terug naar het Zwitsalterrein.
Onderweg praten we met elkaar over verschillende thema’s/dilemma’s. Richting Uddel praten we de leefbaarheid van de dorpen ten opzichte van de binnenstad. Waar investeer je in en waarin niet? Hoe kijk jij hier tegenaan?
Na een korte stop bij een stuk nieuwbouw in het dorp rijden we naar Rabbit Hill waar we het hebben over het dilemma de toekomst van het toerisme in Apeldoorn. Hoe zet je hierop in versus het Natura 2000 gebied? Moet het groter of juist niet?

We hebben echt heel leuke gesprekken, de verschillende dilemma’s worden zo uitvoerig besproken, dat we niet eens tijd hebben om naar de Kroondomeinen te rijden. Ontzettend jammer, want het thema daar zou duurzaamheid zijn. Hoe pas de duurzame opwekking in het landschap in? Kroondomeinen/natuur versus zonneparken, wat vinden we ervan?

Wat vind ik en wat vind jij, wat vinden wij?
Na een korte afsluiting en een drankje wordt de avond afgesloten. Ik heb het echt ontzettend leuk gehad! Super leuk gesprekken, enthousiaste verhalen en ideeën, betrokken mensen, mooie natuur, heerlijk Apeldoorn.
En misschien vraag je je nu af wat ik van die dilemma’s vind? In het kort gezegd vind ik dat de dorpen, het toerisme, de natuur, het groen, de binnenstad en de kansen voor verduurzaming in z’n totaal de kracht van Apeldoorn maken. Dus ik zou niet kiezen tussen investeren in óf de dorpen óf de binnenstad: maar in beiden. Bouw “bruggen”, en maak met elkaar de stad, zoek verbinding. Wat het toerisme betreft vind ik dat we Apeldoorn best nog meer op de kaart mogen zetten, dat we trots mogen zijn op wat Apeldoorn te bieden heeft, maar dat we de natuur vooral wel in tact moeten laten. Dus niet zomaar onbeperkt uitbreiden, maar wel investeren in het moderniseren en vooral verduurzamen van de parken, goede fietspaden, zodat (elektrisch) fietsen nog aantrekkelijker wordt. En als laatste het thema duurzaamheid. Dat is een bijzonder spanningsveld. We moeten aan de bak, we moeten stappen zetten om de aarde te beschermen, maar zeker niet ten koste van alle natuur. Ik heb er geen klip en klaar antwoord op, maar dat we met elkaar hierover in gesprek moeten gaan en blijven en vooral ook stappen moeten zetten, staat voor mij als een paal boven water. En ik denk dan vooral aan én isoleren én minder verbruiken én zonnepanelen én zonneparken én windmolens én minder opwekken, etc. Het zal een combinatie van alle mogelijkheden worden, als je het mij vraagt.
En nu hoor ik ook graag wat jij ervan vindt. Hoe zie jij de toekomst van Apeldoorn?

Expeditie resultaten
De resultaten van al die reizen in en rondom Apeldoorn zijn donderdagavond 24 mei 2018 gepresenteerd in het stadhuis. Velen die meereden zijn aanwezig geweest. Ik heb alle reizen even bekeken en wat zag ik veel leuke foto’s, ideeën en hartenkreten. Ik heb zin in die toekomst!

Meer weten over Dieuwke? Klik dan hier