Dorise blogt! Landelijk protest Lelystad Airport in Zwolle

Wie zaterdag 23 juni in één van de zes plaatsen rondom vliegvelden aanwezig was, zag niet alleen rood van woede, maar de kleur overheerste ook letterlijk het gezichtsveld. Duizenden mensen hadden zich verzameld om te demonstreren tegen de luchtvaartgroei en waren hierbij gehuld in het rood, om samen een menselijk stopsein aan de luchtvaart te vormen.

De landelijke protestactie, georganiseerd door Greenpeace Nederland en het Landelijk BewonersBelang Luchtvaart, richtte zich tegen de groei van het luchtverkeer. In Zwolle werd hierbij ook aandacht besteed aan de laagvliegroutes, met gevolgen als fijnstof en herrie van dien.

Zo waren we met 500 aanwezigen verzameld in Park de Wezenlanden, waaronder leden van 12 verschillende Groenlinks afdelingen. Vergezeld met buttons, vlaggen en spandoeken met teksten als ‘minder liegvelden,’ en ‘Lelystad, vlieg op’ maakten we gezamenlijk een vuist.

Dat het onderwerp leeft onder de bevolking, blijkt onder meer uit het praatje van de verontruste burger Marco uit Hattem, die de vergelijking maakte met het laten plaatsen van een nieuwe snelweg dichtbij huis en waarbij men één auto overheen laat rijden ter testrit. Eén auto is niet representatief voor de nieuw gecreëerde situatie, zoals ook de belevingsvlucht geen goede voorstelling maakt van wat zich in het luchtruim boven de Veluwe zal afspelen. Marco voelt zich ‘genaaid’ door de overheid en velen met hem, aan het respons van de aanwezigen te horen.

Ook ons eigen Tweede kamerlid, Suzanne Kröger, sprak duidelijke en krachtige taal.
‘Decennia heeft de luchtvaart doorgedenderd. Aangejaagd door te goedkope tickets, bekokstoofd in achterkamertjes en ten koste van omwonenden, natuur en klimaat. Maar het kan niet meer. Ons luchtruim is zo vol dat er steeds lager en met meer overlast gevlogen wordt. Artsen maken zich steeds meer zorgen over de gevolgen van ultrafijnstof, vooral op kinderen. En als we klimaatverandering serieus nemen, dan moet de CO2 van de luchtvaart ook naar beneden.’

Naast dat ze ons opriep om samen sterk te blijven staan tegen de plannen van Lelystad Airport en de groei van Schiphol, bracht ze tevens een ode aan de stilte die je alleen in de natuur kan vinden. De rust die verloren zou gaan door uitbreiding van het luchtverkeer.

Toepasselijk werd ook het nummer ‘The sound of silence’ van Simon & Garfunkel gespeeld. De sfeer zat er goed in en naast frustratie werd ook een gevoel van samenhorigheid opgeroepen gedurende het protest. Door achter elkaar een lange stoet te maken en onze weg te vervolgen naar het oude gemeentehuis, werden de breed gedragen emoties zichtbaar voor voorbijgangers en terrasgangers.

Op het bordes werd de ruimte geboden om een handtekening te zetten op een grote spandoek, terwijl wethouder Monique Schuttenbeld nog enkele woorden tot de menigte richtte: ‘’Wij hier weten wel wat er gaat komen en dat er dreiging is maar heel veel mensen om ons heen bagatelliseren maar hebben niet door wat er op ons afkomt.’’Dat er wat moet gebeuren, is duidelijk. Niks ondernemen en onze mond houden heeft geen zin, want we moeten opkomen voor een leefbaar klimaat, voor de gezondheid en de rust. Het mag niet zo zijn dat een reisje naar Milaan ten koste gaat van onze volgende generatie.

Om de woorden van een van de andere sprekers, Leon Adegeest aan te halen: ‘de prijs van vliegen ligt hoger dan die van een vliegticket.’

Over de actie

Filmpje van de actiedag in Zwolle

Over Dorise