Earth Day!

Zondag 22 april was het Earth Day, de dag van de aarde, die dit jaar in het teken stond van plastic soup!
Wereldwijd komt dagelijks zo’n 35 miljoen kilo plastic per dag in rivieren, zeeën en oceanen terecht. Ver van ons bed? Toch niet…ook in Apeldoorn zien we dagelijks veel plastic afval in de natuur terecht komen, waaronder in het water. GroenLinks Apeldoorn wilde deze dag dan ook niet ongemerkt voorbij laten gaan en stak de handen lokaal uit de mouwen.

Aan de slag!
GroenLinks ging aan de slag in het Mheenpark om plastic en ander afval op te ruimen. Niet alleen in het park zelf, maar ook in het water. Bewapend met kaplaarzen, waadpakken en prikkers en afvalzakken trokken we met de kruiwagen van Reintje door het park. We haalden niet alleen zakken vol afval op, maar voerden ook waardevolle gesprekken met mensen die recreatief genoten van het mooie park. Nieuwsgierig spraken ze ons aan: “was het een taakstraf die we gekregen hebben of strijden we voor idealen?” Het laatste natuurlijk! GroenLinksers praten niet alleen graag over hun idealen, maar DOEN ook! Het werd gewaardeerd.

Het groene Lintje
Jaarlijks reikt de fractie van GroenLinks Apeldoorn het groene lintje uit. Het groene lintje is een onderscheiding voor mensen uit de gemeente Apeldoorn die zich op positieve wijze inzetten voor duurzaamheid en milieu: mensen die hun nek uitsteken voor het doel dat ze nastreven. Vorig jaar ontving Richard Gabriel van Retulp een groen lintje voor zijn missie: plastic soup wereldwijd tegen te gaan. GroenLinks maakte dan ook gebruik gebruik van het thema om een kort filmpje op te nemen en het wereldwijde probleem rond plastic soup onder de aandacht te brengen. En hoe konden we dit beter doen dan inzetten op het voorkomen van plastic afval door hergebruik te bevorderen?! De missie van Retulp/Richard Gabriel. Niet alleen waarderen we onze Apeldoornse ondernemer met een onderscheiding: we ondersteunen ook graag zijn missie en daarom maakten we graag gebruik van de hervulbare flessen van Retulp met de slogan: “Love water leave plastic.”

Dit jaar wordt het groene lintje op 4 juni aanstaande uitgereikt. Wil jij nog iemand nomineren voor het groene lintje? Stuur je nominatie dan voor 15 mei 2018 naar groenlinks@apeldoorn.nl

Ben je benieuwd naar het filmpje waar we aandacht vragen voor het wereldwijde probleem “plastic soup”? Volg ons dan via onze nieuwsbrief, website en/of social media. Uitglijers en natte pakken houden we voor onszelf 😉