Werkbezoek Tweede Kamerlid Lisa Westerveld aan Outreachend055

Vandaag was Lisa Westerveld op bezoek in Apeldoorn. Lisa is Tweede Kamerlid voor GroenLinks en heeft onder andere jeugdzorg en sport in haar portefeuille. Lisa stelde in november 2017 samen met Linda Voortman schriftelijke vragen in de Tweede Kamer over het groeiend aantal zwerfjongeren. Wij stuurden Lisa naar aanleiding hiervan een mailtje met de uitnodiging een keer naar Apeldoorn te komen en mee te gaan naar het Outreachend Team van Stimenz. Die uitnodiging nam Lisa aan, vanmiddag was ze er.

Van het Outreachend Team waren Marco, Stijn en Harm-Jan aanwezig, Greet Bouman (Stimenz) schoof aan en van GroenLinks Apeldoorn waren Ariane, Bas, Dieuwke, Rachel en Margien aanwezig. Bijzonder was ook de aanwezigheid van Michel, een jongere die uit eigen ervaring kon vertellen hoe het is om op straat te leven en te slapen. Het werd een boeiend gesprek: Michel vertelde over zijn leven op straat en wat -en vooral hoeveel- Marco voor hem betekend heeft. De werkers van het Outreachend team vertelden met passie over hun werk. Jaarlijks hebben ze contact met zo’n 110 zwerfjongeren. Dit is maar een deel van de naar schatting 300 zwerfjongeren die in Apeldoorn leven. De Outreachend werkers vertelden ook over het teveel aan regels en de bureaucratie die op de loer ligt. Lisa vertelde over haar werk, over haar zoektocht naar wat ze als Tweede Kamerlid kan betekenen voor de doelgroep. De onduidelijkheden die er soms zijn over gemeentelijk versus landelijk beleid. En ze zei vooral in contact te willen blijven.

Na een uurtje zijn we onder leiding van Michel op pad gegaan, richting het oude CB gebouw. Onderweg werd er druk verder gepraat. Michel liet de plek zien waar hij lang geslapen heeft. Hij vertelde veel over zijn leven en hoe blij hij is dat hij nu een fijn eigen plekje heeft. Dat hij graag wat wil betekenen voor andere jongeren. Mooi! Indrukwekkend ook.

De foto’s hieronder geven een impressie van deze bijzondere middag. Een woord van dank is wel op z’n plaats. Michel, hartelijk dank voor je openheid en alles wat je ons hebt laten zien. Lisa: super dat je de moeite nam een middag bij ons te zijn. Marco, Stijn en Harm-Jan: prachtig werk doen jullie. Dank! Wil je meer lezen over outreachend werk? We gingen eerder met Marco op stap: hier lees je daar meer over. En de volgende afspraak voor april staat ook al. Reageren? groenlinks@apeldoorn.nl

Dieuwke, Ariane, Marco

Folder Outreachend

Lisa, Rachel, Dieuwke

Stijn, Harm-Jan, Greet, Lisa en Rachel

Michel, Stijn en Harm-Jan

Ariane, Marco en Bas

Onderweg….

Buiten bij het oude CB gebouw

Parkeergarage CB gebouw

Met Michel op weg naar zijn oude slaapplek

Naargeestige sfeer…

Hier heeft Michel lange tijd geslapen

De groep aan de praat

Verlaten….

Op weg naar een andere slaapplek

…ook hier sliepen mensen

Onvoorstelbaar dat je hier kan slapen

Praten over wat we zien en beleven

Her en der vernielingen in het CB gebouw

Op weg terug

Bij het station: Lisa uitzwaaien!

Een klein bedankje van GroenLinks