Rode lintjes op Valentijnsdag 2018

Valentijnsdag: wat een heerlijke dag om mensen in het zonnetje te zetten!  Sinds 2010 reiken we jaarlijks op 14 februari een rood lintje uit aan mensen die zich met hart & ziel inzetten voor een ander. Dit jaar doen we dat voor de negende maal. Uit de vele nominaties die binnen zijn gekomen hebben we dit jaar drie winnaars gekozen. Dat was nog best een lastige keuze: er waren zoveel prachtige nominaties bij.

Vanmorgen om 9.30 uur was de fractie (Ariane, Rachel, Dieuwke, Danny en Margien) eerst op de koffie bij Stichting Da Capo. Da Capo biedt –ik citeer– (migranten) vrouwen mogelijkheden om nieuwe competenties en vaardigheden aan te leren waardoor zij beter kunnen participeren in de samenleving en gaan deelnemen aan de arbeidsmarkt in vrijwillige of betaalde functies. Da Capo kiest voor een integrale aanpak en biedt verschillende activiteiten die leiden naar sociale activering en werk. Er wordt zoveel mogelijk tegemoet gekomen aan specifieke wensen en behoeften van deelnemers zodat zij optimaal hun kennis, vaardigheden en talenten kunnen ontwikkelen. Daarom volgt elke deelnemer een op maat gemaakt en uniek traject.

Marleen Hoogeboom vertelde enthousiast over alles wat Da Capo doet. In verschillende ruimtes waren vrouwen druk aan het werk: in het naaiatelier bijvoorbeeld, maar ook taallessen werden er gegeven. Mooi om te zien. Voor de allerkleinsten (tot 4 jaar) is er zelfs kinderopvang aanwezig. Na de uitreiking van het rode lintje hebben we koffie gedronken en met de dames taart gegeten.

Om 11.00 uur waren we vanmorgen te gast bij Hospice Apeldoorn. Het ‘bijna-thuis-huis’ waar men zorg biedt aan mensen in de laatste periode van hun leven. Vorig jaar waren we er al voor een uitgebreid werkbezoek: daar lees je hier meer over.

Vandaag werden we ontvangen door coördinator Jolanda de Hoog en door bestuursvoorzitter Frank Vermeulen. Iedere keer weer voelt binnenkomen daar als een warm bad. Wat een betrokken mensen en wat een sfeervolle, prachtige locatie. Zo’n 70 vrijwilligers zijn actief. Petje af!
Als je er nog nooit geweest bent: zaterdag 14 april is er open dag van 13.00 tot 17.00 uur aan de Polkastraat 5.

De derde genomineerde maken we -op eigen verzoek- later bekend.

Je leest hier wie er de afgelopen jaren werden verrast met een taart en rood lintje.