Rode lintje en Valentijnstaart voor autistensoos

Al jarenlang verrast GroenLinks Apeldoorn rond Valentijnsdag graag mensen die zich met hart & ziel inzetten voor een ander. Op vrijdagavond 12 februari 2016 bezocht de fractie daarom AAS: de Soos voor autisten aan de Pinksterbloem.

De soos is bijna 12 jaar geleden opgericht door José Jansen vanuit het Maatjes project. Zij ervaarde een behoefte aan vrijetijdsbesteding voor jongeren met een vorm van autisme en heeft de Soos bedacht. Er werd één beroepskracht aangesteld, dit was Roy die er tot voor kort werkzaam was. Hij en een aantal vrijwilligers zijn met een klein aantal deelnemers van start gegaan in een ruimte onder de grote kerk in Apeldoorn. Zo is in het voorjaar van 2004 de Soos geboren.
Al snel groeide het aantal deelnemers en vrijwilligers: er zijn al twee vrijwilligers vanaf het begin werkzaam.

Roy heeft altijd geuit dat de soos niks is zonder de vrijwilligers. Deze dragen volgens hem de bijeenkomsten en zorgen er voor dat alles in goede banen gaat en dat de cultuur en gezelligheid geborgd worden.  Roy is  zelf ook altijd de stabiele factor geweest in de soos. In de afgelopen 12 jaar (dat zijn bijna 300 bijeenkomsten) heeft hij er hoogstens 5 verstek moeten laten gaan. Ook is hij de drijvende kracht achter het neerzetten van de respectvolle cultuur en het bedenken en organiseren van de activiteiten geweest. Helaas was Roy niet aanwezig vanavond.

In de loop der jaren zijn er ontzettend veel verschillende activiteiten geweest, zoals disco avonden, wand klimmen, salsa dansen, speurtocht, trampoline springen, sterrenwacht bezoeken, speksteen schuren, duikles, boerengolf, boogschieten, sporten, jazz in the woods etc, etc, etc……
Ook zijn er een aantal tradities ontstaan: bij iedere verjaardag, van zowel de deelnemers als vrijwilligers wordt er getrakteerd en natuurlijk uitgebreid gezongen. Er wordt altijd sinterklaas gevierd en met de kerst is er een diner waarbij iedereen zelf gemaakt eten mee neemt, hierbij mag iedere deelnemer ook een introducé mee nemen. Zeker twee maal per jaar wordt er gebowld en aan het eind van het seizoen is er altijd een afsluitende barbecue.

We hebben samen thee en koffie gedronken, taart gegeten en gepraat. Mooi om hier even sfeer te proeven en te ervaren dat we welkom waren. Dank je wel Céline dat je ons attent maakte op het bestaan van deze mooie Soos!

1 2 2a 3 4 5 6 7 8 9

Eerder brachten we taarten bij de Voedselbank, de C1000 filialen (betrokkenheid Voedselbank), Stichting Present, crisisopvang Lichtpunten, CODA, Gigant, de Wenumhoeve, Dakloos Apeldoorn, de WMO raad en Real-X. De uitreiking van vorig jaar vind je hier.